Is honing in je thee net zo "schadelijk" als suiker?

Ik gebruik al een poosje honing ipv suiker, maar mijn lieve vrouw die het altijd beter weet zegt dat er geen verschil is. Klopt dit?

een week geleden
2.6K
Ritsuka
een week geleden
Het is ook suiker
TurfGraver
een week geleden
Info
https://fitchef.nl/blog/het-gezond/honing-gezond-8-feiten-en-fabels
LeonardN
een week geleden
+TG
Die link legt heel mooi al argumenten en tegenargumenten uit.
Inekez1
een week geleden
Echte honing is ook een vorm van suiker. Maar de meeste honing uit de supermarkt bestaat maar voor een klein deel uit echte honing en voor de rest uit suikersiroop. (https://npo.nl/start/serie/keuringsdienst-van-waarde/seizoen-24/honing_3)

Antwoorden (3)

Je thee op smaak brengen met bijenhoning is in principe gezonder dan met suiker. Maar dan moet je de thee wel eerst even laten afkoelen. Want als honing boven de 40-45 graden verwarmd wordt gaan de bijzondere enzymen die erin zitten vernietigd en daarmee gaan de gezondheidsvoordelen verloren. Jouw vrouw heeft dus gelijk als jij de honing aan hete thee toevoegt.
een week geleden
tinus1969
een week geleden
En de vraag is of die enzymen in de praktijk enig voordeel hebben. Terwijl verder geldt: suiker=suiker, of het nu honing of bietsuiker is.
Ja dat is net zo schadelijk.

1. Honing is net zo "ongezond" als suiker: feit
"Honing bestaat voor 80 procent uit suiker. De rest is met name water. Het is dus suiker in een vloeibare vorm. Suiker levert energie, maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Dit geldt voor alle soorten suiker en voor honing, siropen en stropen. Het wordt weleens gezegd dat honing beter voor het lichaam is dan gewone kristalsuiker omdat het natuurlijker zou zijn en er gunstige voedingsstoffen in zitten, maar je lichaam verwerkt alle soorten suiker op dezelfde manier en de hoeveelheid gunstige voedingsstoffen is zo gering dat het geen bijdrage levert aan de gezondheid."
een week geleden
LeonardN
een week geleden
Je zou nog kunnen beweren dat het dus per gram minder schadelijk is, maar in de praktijk zal je dus meer honing erin doen om dezelfde zoetheid te krijgen.
Honing is een natuurproduct. Veel mensen denken daarom dat honing beter is dan suiker. Dit is niet waar, honing bestaat zo goed als volledig uit dezelfde stoffen als suiker. Daarnaast is suiker zelf ook een natuurproduct, het komt namelijk van suikerbieten of suikerriet.
een week geleden